Custom Search

TILAWATI QUR'AN

Sunday, July 17, 2011

SALAH FAHAM TERHADAP HUDUD


Salah Faham Terhadap Hudud

Salah faham yang pertama ialah apabila ada menganggap bahawa persoalan Hudud merupakan persoalan yang hanya dikaitkan secara ekslusif dengan golongan ekstrimis Islam. Padahal Hudud merupakan perkara asas dalam persoalan keimanan dan tauhid kepada Allah SWT. Hukum Hudud telah dinyatakan secara jelas di dalam Quran dan Sunnah. Setiap muslim wajib menerima kewajiban Hudud untuk dilaksanakan di kalangan masyarakat Islam.

Hujjah yang mengatakan bahawa Hudud tidak lagi sesuai dengan perkembangan zaman moden adalah hujjah yang dangkal. Sekiranya Hudud ketinggalan zaman, maka begitu jugalah halnya dengan semua hukum syariat yang lain seperti hukum solat, puasa, haji, nikah kahwin, dan jual beli. Kesemua hukum-hukum ini juga dinyatakan secara jelas oleh Al-Quran dan Sunnah.

Contohnya, lelaki yang adil bukan hanya perlu sebagai saksi-saksi dalam pengendalian kes-kes jenayah Hudud, tetapi juga sebagai wali nikah dan imam solat. Maka itu, andaian yang mengatakan bahawa amat sukar untuk mendapatkan saksi yang adil untuk menjadi saksi kes Hudud sebenarnya juga seolah-olah mengandaikan bahawa hukum nikah kahwin dan solat berjemaah tidak lagi perlu dipraktikkan oleh umat Islam sekarang. Tentunya ini merupakan andaian yang liar dan tidak benar.

Sekiranya Hudud mahu dilabelkan sebagai agenda golongan ekstrimis Islam, maka apakah semua orang yang bernikah kahwin mengikut syariat dan bersolat jamaah juga perlu dilabelkan sebagai ekstrimis Islam? Maka, siapa lagi sebenarnya di kalangan umat Islam yang bukan ekstrimis melainkan kesemua muslim yang baik akan digelar ekstrimis Islam belaka.

Salah faham seterusnya ialah apabila kita melihat hukum Hudud dalam bentuknya yang juz'i (stand alone) yang terpisah dari sistem jenayah syariah Islam secara keseluruhan. Islam adalah sistem yang lengkap dan saling melengkapi (kamil wa mutakamil). Setiap elemen dari ajaran Islam tidak boleh diceraikan dari keseluruhan batang tubuh Islam itu sendiri, dan begitu jugalah halnya dengan hukum Hudud. Hukum Hudud dalam bentuknya yang juz'i (stand alone) tidak akan mampu melahirkan keadilan, dan keadaan ini telah dipergunakan sepenuhnya oleh golongan penentang Hudud untuk menggambarkan bahawa Hudud adalah zalim. Mereka menilai Hudud dalam bentuknya yang terpisah dari keseluruhan sistem kehakiman dan perundangan Islam, dan sememangnya Hudud yang diambil secara juz'i ini boleh disifatkan sebagai tidak adil atau zalim.

Contoh yang selalu dikemukakan adalah persoalan rogol. Dalam hukum Hudud, jenayah rogol adalah disamakan dengan jenayah zina. Tahap kesaksian dan hukumannya juga sama. Dalam Hudud juga, menuduh seseorang yang dikenali sebagai orang baik melakukan zina tanpa mendatangkan saksi yang berwibawa merupakan suatu kesalahan Qazaf yang boleh membawa hukuman sebanyak 80 rotan. Lalu diambil peruntukan-peruntukan hudud ini secara terpisah oleh penentang Hudud untuk menggambar betapa mangsa rogol akan dizalimi.Mereka mengandaikan bahawa seorang mangsa rogol perlu mendatang 4 orang saksi lelaki yang adil untuk membuat pengaduan atau menghadapi risiko kesalahan Qazaf. Ini, menurut andaian mereka, adalah menzalimi mangsa rogol dan melindungi perogol. Padahal, undang-undang yang melibatkan kes rogol perlu dirujuk kepada keseluruhan peruntukan undang-undang jenayah syariah secara lengkap (Hudud, Qisas, Takzir, Undang-undang keterangan, siasah syari'ah) dan tidak boleh dinilai dari perspektif hukum Hudud secara terhad dan terpisah.

Seseorang yang mengadu dirinya dirogol, sepertimana kes-kes biasa, perlu membuat lapuran polis dan melakukan pemeriksaan doktor. Ini prosedur biasa. Polis atau pegawai penyiasat akan melakukan penyiasatan berdasarkan lapuran dan keterangan yang diberikan. Sekiranya terdapat bukti yang kukuh bahawa kes rogol sememangnya telah berlaku, pegawai penyiasat akan menyerahkan lapuran kepada pihak pendakwa.

Sekiranya tahap kesaksian untuk pendakwaan dilakukan dalam hukum Hudud tidak mencukupi (tiada 4 orang saksi yang melihat kejadian tersebut), pihak pendakwa masih boleh mendakwanya di bawah undang-undang Takzir. Melalui peruntukan Takzir, beban pembuktian adalah lebih longgar dan hukumannya juga lebih ringan berbanding Hudud. Pemeriksaan doktor dan keterangan-keterangan serta bukti-bukti yang dikumpulkan oleh polis ini (DNA test, lapuran kesihatan, penilaian psychology, dll) dinamakan sebagai Qarinah. Qarinah boleh digunakan sebagai bahan bukti yang boleh mensabitkan kesalahan takzir ke atas perogol. Qarinah ini juga boleh mengelakkan mangsa rogol dari dakwaan Qazaf, kerana Qazaf merupakan kesalahan Hudud dan sebarang keraguan yang boleh ditimbulkan (melalui Qarinah) dalam kes Hudud boleh menggugurkan kes tersebut. Hukuman Hudud boleh dilakukan ke atas seseorang hanya apabila tiada sebarang keraguan langsung (beyond any shadow of doubt). Manakala untuk kesalahan yang boleh dibuktikan secara jelas oleh Qarinah, tetapi tidak mencapai tahap kesaksian yang diperlukan oleh Hudud, hukum Takzir boleh dikenakan terhadap penjenayah tersebut.

Mengaitkan Qazaf dengan kes rogol secara mutlak adalah suatu andaian yang liar dan tidak adil. Hukum Qazaf berfungsi untuk melindungi maruah seseorang individu yang baik dari sebarang tuduhan melulu yang boleh menjatuhkan maruah diri dan keluarganya. Sekiranya, seseorang itu menuduh dirinya dirogol oleh seseorang, sedangkan bukti dan keterangan (Qarinah) yang dibawa menunjukkan sebaliknya, barulah ia boleh didakwa di bawah Qazaf. Contohnya, Minah menuduh Ali merogolnya sehingga mengandung, tetapi ujian DNA menunjukkan bahawa anak tersebut bukanlah dari benih Ali, maka Minah akan menghadapi risiko dakwaan Qazaf melainkan ada 4 orang saksi yang berwibawa yang melihat kejadian rogol tersebut, ataupun dapat dibuktikan secara Qarinah bahawa dia dirogol oleh ramai orang dan Ali adalah salah seorang daripada mereka. Tetapi, sekiranya ujian DNA mengesahkan bahawa anak tersebut memang jelas dari benih Ali, maka Ali boleh didakwa di bawah peruntukan Takzir, manakala Minah tidak akan dihukum di bawah Qazaf. Dalam kes ini, Ali tidak didakwa di bawah Hudud kerana tahap kesaksian tidak menepati kehendak hukum Hudud, sebaliknya beliau akan dihukum di bawah undang-undang Takzir.

Dalam kata lain, sekiranya perkara ini dirujuk kepada keseluruhan rang undang-undang Hudud, Qisas, Takzir, Undang-Undang Keterangan, dan ditambah dengan kefahaman terhadap konsep Siasah Syariah, maka segala keraguan dan andaian liar terhadap Hudud atau mana-mana peruntukan dalam hukum Jenayah Syariah tidak sepatutnya berlaku.

Ibarat kata Tun Salleh Abbas, bekas Ketua Hakim Negara, yang juga salah seorang ahli panel Jawatankuasa Penyediaan Rang Undang-Undang Hudud dan Qisas, " Sekiranya undang-undang ini dilaksanakan dengan mendapatkan kerjasama semua pihak, kebanyakan masalah yang melibatkan sistem Perundangan dan Kehakiman negara dapat diselesaikan, di samping mencapai matlamat mengurangkan kadar jenayah dan kerosakan akhlak."

Kesilapan melihat peruntukan hukum jenayah syariah dalam bentuknya yang stand alone (juz'i) ini juga berlaku kepada pengkritik hukum Qisas. Mengikut peruntukan hukum Qisas, seorang pembunuh itu wajib dibalas bunuh melainkan beliau mendapat persetujuan dari waris mangsa untuk membayar diyat (gantirugi), ataupun pengampunan terus dari waris mangsa. Andaian yang sering dibuat oleh penentang Qisas ialah bahawa seorang pembunuh yang kejam dan merbahaya akan terlepas dari hukuman sekiranya waris mangsa bersetuju mendapat bayaran ganti rugi atau mengampunkan pembunuh tersebut. Sekiranya ini berlaku, pembunuh itu boleh terus membunuh mangsa-mangsa yang lain.

Sekiranya kita membaca peruntukan tersebut secara lengkap dan bersama dengan peruntukan-peruntukan yang lain, sebenarnya Hakim masih boleh menjatuhkan hukuman Takzir ke atas pembunuh itu, di samping hukum Qisas sekiranya pihak Mahkamah bersetuju bahawa pembunuh tersebut perlu dihukum bagi menjamin ketenteraman awam. Dalam kata lain, walaupun pembunuh tersebut mendapat pengampunan dari waris mangsa dari dijatuhkan hukuman bunuh balas (Qisas), beliau masih boleh dihukum penjara atau hukuman-hukuman lain yang setimpal dengan kesalahannya. Jadi, tidak timbul persoalan samada seseorang penjenayah itu dengan mudah boleh melepaskan diri dengan memberi rasuah kepada waris mangsa.

Seperkara lagi yang sering diabaikan dalam perbahasan berkenaan Hudud ialah peri pentingnya kefahaman terhadap Siasah Syar'iah di dalam perlaksanaan Undang-Undang Jenayah Syariah. Kebanyakan mereka yang menentang Undang-Undang Hudud dan Qisas adalah terdiri dari kalangan mereka yang mempunyai kefahaman yang sangat terhad terhadap Siasah Syari'ah. Siasah Syar'iah amat penting bagi menghadapi kes-kes yang rumit dan spesifik. Para Hakim dan Peguam Syari'ah adalah mereka yang terlatih di dalam ilmu Siasah Syari'ah. Ini penting agar keadilan sistem perundangan Islam dapat dilaksanakan.

Umpamanya penentang Hudud mempersoalkan tentang keperluan saksi lelaki di dalam kes-kes Hudud, dan bagaimana sekiranya kejadian rogol dilakukan di asrama wanita. Kes seperti ini boleh dirujuk kembali kepada perbicaraan terhadap pembunuhan Osman bin Affan, salah seorang Khalifah Islam. Saksi kepada pembunuhan tersebut ialah isteri Osman sendiri, dan tiada saksi lelaki. Hakim, menggunakan kaedah Siasah Syari'ah bagi membenarkan kesaksian dari kaum wanita kerana kes-kes tersebut memerlukan kesaksian mereka. Oleh kerana kesaksian beliau cukup kukuh dan tidak dapat dicabar di mahkamah, maka kesaksian tersebut diterima di dalam perbicaraan itu.

Begitulah juga dengan peristiwa yang berlaku di zaman pemerintahan Islam di mana terdapat seorang gadis yang mengandung lalu dibawa ke muka pengadilan. Gadis itu mempertahankan dirinya menyatakan bahawa beliau tidak tahu sesiapa yang merogolnya, tetapi menyebut bahawa beliau adalah seorang yang terlalu kuat tidur sehingga tidak sedar jika diperlakukan sesuatu yang tidak baik ke atasnya. Memandangkan kes ini jarang berlaku, hakim telah membenarkan tertuduh mengemukakan beberapa saksi yang boleh mengesahkan dakwaannya bahawa beliau adalah seorang yang terlalu kuat tidur. Setelah hakim berpuas hati dengan kesaksian bahawa gadis tersebut memang dikenali sebagai seorang wanita yang taat beragama serta berakhlak baik, dan kesaksian bahawa beliau memang seorang yang terlalu kuat tidur sehingga tidak sedar diperlakukan sesuatu ke atasnya ketika sedang tidur, maka hakim telah menggugurkan kes tersebut kerana terdapat keraguan yang munasabah bahawa gadis tersebut telah berzina secara sukarela.

Bagi mereka yang memahami persoalan Siasah Syar'iah secara mendalam, Hukum Hudud merupakan suatu sistem perundangan yang adil dan dinamik yang mampu menangani persoalan semasa selari dengan kemajuan saintifik dan perkembangan sosio-ekonomi masyarakat. Sebenarnya, terlalu banyak kes-kes penghakiman di dalam sistem perundangan Islam yang mempu membuktikan bahawa sistem ini merupakan sistem yang adil dan dinamik, di samping menepati kehendak syara' seperti yang telah digariskan oleh Al-Quran dan Sunnah.

Umpamanya, kes rogol mungkin tidak berlaku paksaan secara fizikal semata-mata. Ia juga boleh berlaku melalui tipu muslihat lain seperti kaedah tekanan mental, perasaan, dan lain-lain. Seorang mangsa rogol umpamanya mungkin terpaksa menyerahkan dirinya kepada seseorang yang dianggap lebih berkuasa dan berpengaruh serta boleh menjejaskan kehidupan keluarganya dalam pelbagai sudut. Pembuktian kes-kes seperti tentunya lebih rumit dan memerlukan pendekatan Siasah Syari'ah yang lebih mendalam. Bagaimanapun, tentulah dangkal dan tidak benar untuk mengatakan bahawa hukum Islam telah ketinggalan zaman sedangkan ianya telah terbukti mampu menjadi tunggak kehakiman ummah selama lebih seribu tahun sejak terdirinya kerajaan Islam di Madinah sehinggalah kepada kejatuhan Khalifah Othmaniah pada tahun 1924.Apa yang menjadi masalah ialah ramai umat Islam hari ini yang sudah terpisah dengan pengamalan syariat Islam sehingga merasa cukup asing dan melihat hukum syariah dengan penuh prejudis dan kecurigaan, sedangkan mereka tidak mempunyai kefahaman yang mendalam berkenaan ilmu tersebut. Apatah lagi apabila masyarakat bukan Islam yang juga cuba menilai hukum ini dengan keilmuan sifar, secara tidak beradab mencela dan menghina hukum Islam. Wallahua'lam.

Friday, July 15, 2011

SUDUT INFO-UNTUK MANAFAAT BERSAMA

DAUN KELINGSIR PENGUBAT KANSER.(PETIKAN DARI EMAIL)

i decided to share this with you guys. I was introduced this leaf by a
friend from Taiping, Perak. In Taiping, there are quite a number of cancer
patients recovered from cancer after taking this leaf, including last stage
of cancer and doctor already confirmed he/she only left few months life,
they all hopeless and tried whatever people recommended to them, surprising
after trying on the leaf, really can recover. Among them, some just took few
days, some a month, some few months depends on the seriousness and the
volume of the leaf that one taken! Sound very unbelievable, right!

now getting more and more people in Taiping knew about this, and it slowly
spread to other states, that’s why now you and me also know about this!
Haha! and a lot of people started to plant it at their home, including me
after knowing it! there are some reporters from various newspaper publishers
interviewed the people who successfully recovered from cancer after taking
the leaf in Taiping, the news was published in papers early of this month
(in perak section only)

I understand that the leaf is not only meant for cancer, it can heal cyst ,
tumor, etc – in fact, any type of ailment, in my opinion it actually good
at boosting our body immune system, when our own immune system is strong,
then it can fight and kill all virus and bacteria in our body!

You guys can search more infor from internet about this leaf.

Scientific name: Clinacanthus nutans
English name: Drooping Clinacanthus
Malay name: Daun Kalingsir
Indon name: Dandang Gendis









Amalkan Dan Berdoalah.

Sayangi dan Taat Kepada IBUBAPA

SIFAT MAHMUDAH DAN MAZMUMAH.


Tuesday, July 12, 2011

TERAPI ALQURAN

Dari Al Marhum Sheikh Muhamad Alwi Al Maliki ketika di Mekah
pada tahun 1992 -- Dia ijazahkan saya terapi AL QURAN

i. BACA SURAH aL iSRAA'(AYAT 40-55)
Shifa utk Jantung

ii Baca surah Al anbiya (Ayat 62-73)
Shifaa utk Diabetis

iii.Baca Surah Al Baqarah (Ayat 1-25)
Shifaa utk Penawar semua Jenis Penyakit.

Buat amalan hafalan...terapi pada air dan minum....
Insya Allah swt. Tawakal dan Yakin.
Pesan Nabi Muhamad saw..." Apabila aku sakit, Maka DIA lah yang Maha menyembuhkan.."

Sila Rujuk:http://www.quranexplorer.com/Quran/Default.aspx

Sunday, June 12, 2011

Renungan-Mencemuh Hukum Agama Sendiri.(Demi Politik)

Assalamu'alaikum warahmatullah wabarakahtuh. dan Selamat Pagi.>
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Aku bersaksi bahawa tiada
Tuhan yang disembah selain Allah yang Esa, tiada sekutu bagiNya dan aku
bersaksi bahawa Nabi Muhammmad saw itu hamba dan pesuruhNya. Selawat
berserta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad saw yang memiliki akhlaq
terpuji dan menjadi ikutan selamanya. Juga buat orang2 yang beramal soleh
dan kesekalian dari kita.

Bismillahir Rahmanir Raheem?

Baru² ini saya ada menerima sebuah email dari group yang saya sertai.
Ianya
berkenaan gambar pasangan lesbian di Singapura. Disebabkan saya melanggan
group tersebut secara daily digest, maka saya tidak dapat melihat gambar
yang dilampirkan. Tetapi saya fikir gambarnya pasti tidak keterlaluan
kerana group tersebut terkenal dengan bilangan moderadornya yang ramai
yang
sedia manapis bahan² lucah.

Baiklah, itu bukan isunya di sini. Yang membuatkan saya tertarik adalah
apabila terbaca komen dari seseorang dalam group tersebut. Katanya, cerita
tentang pasangan lesbian itu bukan berlaku hanya di Singapura sahaja.
Bahkan juga, di Bukit Bintang melambak pasangan seperti itu berkeliaran.
Katanya, entah bila hendak diturunkan bala. Bala? Ya? Bala dari Allah.
Bala
kerana mengingkari perintahNya. Bukan Balakrishna!

Lantas saya teringat kata teman saya beberapa tahun dahulu. Ketika itu,
kes
seorang relajar sekolah rendah yang dirogol sehingga mati di Johor Bahru
heboh diperkatakan. Ia kemudiannya diikuti dengan beberapa lagi ?siri?
jenayah sebegini membuatkan masyarakat menjadi tidak senang duduk. Ketika
itu, saya melahirkan kehairanan kepada teman saya itu mengana manusia
sanggup melakukan jenayah sebegitu rupa.

Jawapannya cukup menarik. Katanya, apa yang berlaku ini bukanlah lagi
jenayah. Ianya sudah menjadi bala. Jika jenayah, ianya mungkin kita dengar
sekali dan sekala. Tetapi, jika ianya berturutan, kemungkinan sekali ianya
bala dari Allah. Sebagai peringatan kerana mengingkari perintah Allah.
Sebagai peringatan kerana kufur dengan hukuman yang telah Allah sediakan
untuk kita amalkan.

Jawapan itu cukup terkesan di hati saya. Hinggakan sesudah beberapa tahun
berlalu, saya masih tetap teringatkannya lagi. Seperti baru² ini kecoh
dengan kejadian ragut. Ianya telah menjadi seperti satu pesta atau
fenomena
sehinggakan membawa kepada pembunuhan. Setiap hari ada saja berita ragut
yang kita akan dengar atau baca di media. Mungkinkah ini juga merupakan
satu bala dari Allah? Mungkin juga!

Sebenarnya, apabila kita menyebut tentang bala, fikiran kita secara
automatik akan terbayangkan kejadian² dahsyat seperti tsunami dan ribut
taufan yang meragut ribuan nyawa. Bagi kita, bala bererti bencana alam.
Tetapi jika difikirkan semula, kata teman saya tadi ada banyak benarnya.
Bala bukan semestinya kejadian bencana alam. Bahkan jenayah² yang berlaku
di sekeliling kita juga mungkin merupakan bala dari Allah.

Apa sahaja yang tidak menyenangkan hidup kita, ianya merupakan bala. Bagi
individu, mungkin ditimpa penyakit berat merupakan satu bala untuknya.
Kerana dia kehilangan keupayaan untuk melakukan tugas. Atau mungkin
tanggungjawab yang dia tidak redha kepadanya juga satu bala. Jika benar
begitu, maka sudah setentunya kejadian jenayah juga merupakan satu bala
kepada kita. Kerana kita jadi tidak senang kerananya.

Allah menurunkan bala kepada sesuatu masyarakat adalah sebagai peringatan
untuk masyarakat tersebut dan sekelilingnya akan kelalaian yang telah
mereka lakukan. Jadi, dengan keadaan kita yang sememangnya lalai dengan
tugas kita sebagai khalifah dan juga umat Nabi Muhammad saw yang diberi
tugas sebagai penyampai agama Allah, bukankah logik jika kita katakan
sememangnya kita sedang ditimpa bala sekarang ini?

Hari ini, kita enggan menghukum orang yang berzina dengan hukuman sebatan
100 kali ataupun rejam sehingga mati bagi orang yang telah berkahwin.
Bukan
sahaja enggan, bahkan kita mengutuk dengan mengatakan bahawa tidak mungkin
kita mampu memperolehi saksi adil seramai 4 orang bagi mengukuhkan
pendakwaan. Kita juga anggap hukuman seperti itu adalah zalim, sadis dan
ketinggalan zaman.

Akhirnya, akibat keengganan itu, maka Allah turunkan bala sehingga
perzinaan menjadi suatu amalan yang biasa dalam masyarakat kita. Terlalu
ramai pasangan remaja kita yang terlanjur dan terjebak ke alam kerosakan.
Dan bagi menambah keperitan bala yang ditimpakan, Allah jadikan pula
mereka, si penzina² ini, sebagai pembunuh dengan membuang bayi yang tidak
berdosa di tempat² yang jijik dan tidak sepatutnya.

Kemudian kita ingkar pula kepada arahan Allah untuk menghukum mereka yang
mencuri dengan hukuman potong tangan. Bukan setakat ingkar, kita ketawakan
pula dan katakan nanti orang Islam semuanya akan kudung² belaka tangan
mereka (macamlah semua orang Islam itu pencuri!). Akibat keingkaran itu,
Allah jadikan mencuri dan meragut itu sebagai kerjaya bagi sesetengah
daripada kita.

Hinggakan jenayah rompak, curi dan ragut itu disusuli pula dengan jenayah
lain seperti rogol dan bunuh. Hinggakan untuk mendapatkan beberapa ringgit
sahaja di dalam beg tangan seorang wanita, mereka sanggup membunuh mangsa.
Kejam! Bukankah ini lebih kejam daripada hukuman potong tangan itu
sendiri?
Tambah pedih lagi, kekejaman ini berlaku kepada mangsa² yang tidak
melakukan kesalahan. Bukan kepada pesalah!

Hukumlah dengan hukuman penjara. Saya koleksi kes pengedar dadah dan
pencuri yang dicekup dan dipenjarakan kemudian dibebaskan semula selepas
tamat hukuman. Saya katakan 80% dari mereka kembali ke kerja asal mereka.
Mengapa? Desakan hidup. Tetapi yang paling penting, pengalaman ditangkap
polis menjadikan mereka lebih cekap dalam menjalankan aktiviti mereka.
Percaya atau tidak?
Kesemua kejadian ini menjadikan kita mula tidak senang duduk. Rasa risau
dengan keselamatan ahli keluarga serta diri sendiri menjadikan kita hidup
dalam ketakutan. Ketakutan dan fobia yang kebanyakan kita rasakan sekarang
ini hampir sama dengan ketakutan dan fobia yang dialami oleh mangsa²
tsunami serta lain² bencana. Nyatalah, kita sebenarnya memang dalam
timpaan
bala.

Tidak cukup itu, disebabkan sifat kita yang membenci sunnah (terutama
tentang pakaian), maka Allah jadikan remaja kita sesat dalam arus fesyen
perdana. Ada yang berpakaian dan berpenampilan seperti berus dawai dan
penyapu malah ada pula yang berpakaian tetapi lebih hampir kepada
telanjang. Dan, kerana keengganan kita menyampaikan dakwah, maka Allah
turunkan bala kepada kita dengan gejala murtad yang kian berleluasa.

Terlalu banyak contoh yang boleh saya sebutkan di sini. Boleh kata hampir
semua kejadian yang buruk yang berlaku dalam masyarkat kita adalah akibat
kecuaian dan keengganan kita sendiri. Maka tidak salahlah jika dikatakan
kejadian² itu merupakan bala yang Allah turunkan kepada kita sebagai ?jam
loceng? yang mengejutkan kita dari lena yang panjang. Supaya kita kembali
ke jalan sebenar yang Dia sebenarnya inginkan.

Perlukah kita menunggu bencana seperti tsunami untuk tersedar bahawa kita
sebenarnya sudah tersasar jauh dari tugas dan matlamat kita? Perlukah
sebahagian besar dari bumi Malaysia ini ditenggelami air atau punah
ditelan
ribut puaka untuk membangkitkan kita dari mimpi yang tidak berkesudahan?
Tidakkah cukup dengan segala bala yang diturunkan dalam bentuk yang sedia
ada ini mengingatkan kita? Mengapakah kita masih mahu menunggu bala yang
lebih besar sebelum kita mula bertindak?

Sekian buat kali. Segala yang baik datang dari Allah dan yang tidak baik
adalah akibat kejahilan saya sendiri.

Wabillahitaufiq walhidayah.

Wassalamualaikum warahmatullah?


atikel adal petikan.

Sunday, April 3, 2011

Pahala Bagi Mereka Yang Sabar

Pahala Bagi Mereka Yang Sabar

Ali r.a. berkata bahawa Rasulullah S.A.W. telah bersabda: "Sabar itu ada tiga:-

1. Sabar terhadap musibah, yakni sabar dan tidak merasa marah terhadap musibah yang menimpanya sebaliknya dia menerima dengan baik musibah itu. Maka Allah S.W.T. mencatatkan baginya yakni mentakdirnya atau menyuruh menulis di Luh Mahfuz 300 darjat, yakni darjat yang tertinggi di syurga dan setiap satu darjat antara satu darjat itu seperti langit dan bumi.

2. Barang siapa yang bersabar dalam taat yakni mengerjakan taat dan menanggung kesukaran taat itu maka Allah S.W.T. akan mencatatkan baginya 600 darjat yang mana satu darjat itu seperti permukaan bumi yang atas hingga ke penghabisan bumi yang terakhir.

3. Barang siapa bersabar dari maksiat, yakni meninggalkan kerja-kerja maksiat maka Allah S.W.T. akan mencatatkan baginya 900 darjat yang mana setiap satu darjat antara satu darjat itu seperti permukaan bumi hingga ke Arasy. Dan dia adalah makhluk yang paling tinggi darjatnya dua kali ganda. Sabar menjauhi segala yang diharamkan itu martabatnya paling tinggi.

Solat Sunat Tasbih

Kelebihan Solat Sunat Tasbih

Diriwayatkan dari Abu Rafi r.a. bahawan Rasulullah S.A.W. telah bersabda kepada Al-Abbas: "Wahai mamanda, sukakah kamu jika aku memberikan hadiah yang berguna kepadamu?" kata Al-Abbas: "Ya, aku suka ya..Rasulullah S.A.W., semoga anda tetap menjadi kesayanganku yang akan aku bela walaupun dengan mengorbankan kedua ibu bapaku."

Kemudian Rasulullah S.A.W bersabda: "Wahai al-Abbas,sembahyanglah 4 rakaat dan bacalah pada tiap satubrakaat surah Al-Fatihah, kemudian sambung bacaan dengan surah lain setelah itu hendaklah kamu membaca Subhanallah, walhamdulillah, walaa illaha illallah, wallahu akbar sebanyak 15 kali, kemudian dalam rukuk hendaklah kamu membaca 10 kali, kemudian i'tidal hendaklah kamu membaca 10 kali, ketika sujud hendaklah kamu membaca 10 kali, duduk setelah sujud juga 10 kali dan apabila kali kedua sujud hendaklah dibaca 10 kali, kemudian duduk sesudah sujud hendaklah dibaca 10 kali sehingga ianya menjadi 75 kali bacaan tersebut dalam satu rakaat dan 300 kali jumlahnya bagi empat rakaat."
Kemudia Rasulullah S.A.W. bersabda lagi: "Wahai Al-Abbas, andaikata dosa-dosamu itu sebanyak pasir di Alij, nescaya akan diampunkan oleh Allah S.W.T."

Setelah mendengar penjelasan dari Rasulullah S.A.W. maka Al-Abbas berkata: "Ya..Rasulullah S.A.W., kalau saya tidak dapat melakukannya setiap hari, bagaimana?"

Rasulullah berkata: "kalau kamu tidak dapat mengerjakannya setiap hari, kerjakanlah setiap hari Jumaat." Al-Abbas bertanya lagi: "Bagaimana kalau saya tidak dapat melakukannya pada setiap hari Jumaat?"

Rasulullah menjawab: "Wahai Al-Abbas,sekiranya kamu tidak dapat melakukannyabpada setiap Jumaat maka lakukanlah sebulan sekali."

Al-Abbas bertanya lagi: "Kalau saya tidak dapat melakukannya sebulan sekali bagaimana?"

Rasulullah berkata: "Klau kamu tidak dapat melakukannya sebulan sekali maka bolehlah kamu melakukannya setahun sekali."

Ka'bul Ahbar berkata: "kalau seseorang itu dapat melihat pahala sembahyang sunat dua rakaat, sudah tentu dia akan melihat pahalanya lebih besar daripada bukit."

Rasulullah S.A.W. telah bersabda: "Sembahyanglah kamu di rumahmu (yakni sembahyang sunat), dan jangan kamu jadikan rumah kamu sebagai kubur (yakni hanya tepat tidur)."

Rasulullah S.A.W. berkata: "Mengerjakan sembahyang sunat dalam rumah lebih afdal dari sembahyang di hadapan orang dan sembahyang fardu itu lebih afdal sembahyang berjemaah dari sembahyang bersendirian."

Mengerjakan sembahyang sunat dalam rumah adalahsebagai nur, oleh itu terangilah rumah kita dengan mengerjakan sembahyang sunat di rumah, dan mengerjakan sembahyang fardu berjemaah di masjid atau di surau.

Ingatlah setiap pesanan Rasulullah S.A.W. bukan ditujukan kepada seseorang itu sahaja, sebaliknya setiap pesanan Rasulullah S.A.W. itu ditujukan kepada semua umat beliau (yakni kita).

Panduan Zikir/Doa serta Doa-doa pendek

AL-IKHLAS

AL-IKHLAS

AL-FALAQ

AL-FALAQ

AN-NAAS

AN-NAAS

1-9 YAASIN

1-9 YAASIN

AYATUL QURSI

AYATUL QURSI